krkonose2

Kulturní památky a památková území

Jakub Jelen 

Kulturní památky představují komplex dědictví, reprezentují takové hodnoty a významy vztahující se k minulosti, které mají být chráněny a zachovány i pro budoucí generace. Památková péče se zaměřuje na výzkum památek, jejich identifikaci, ochranu, dokumentaci či správu (Kuča 2018; Harvey 2001; Smith 2006). V mezinárodní rovině se ochraně památek věnuje organizace UNESCO, v Česku pak Národní památkový ústav (NPÚ), který je odbornou organizací státní památkové péče zřizovanou Ministerstvem kultury ČR.

Cíle

Hlavním cílem je poznání památek a památkových území evidovaných v Památkovém katalogu NPÚ, které mají souvislost se sledovanou přeměnou krajiny v jádrových (případně v širších zájmových) územích.

Data a metody

Seznam kulturních památek byl vytvořen na základě podrobné rešerše zdrojů Národního památkového ústavu. Tato instituce vytváří a spravuje tzv. Památkový katalog, který je dostupný na webových stránkách https://www.pamatkovykatalog.cz. Jedná se o relativně nový systém evidence památek obsahující komplexní údaje o jednotlivých objektech, kterých se dotýká zájem památkové péče. Katalog obsahuje základní popisné informace o památkách včetně fotografií a odkazů na umístění památek v katastrální mapě.

Za kulturní památky vyhlašuje Ministerstvo kultury České republiky podle zákona České národní rady o památkové péči č. 20/1987 Sb., nemovitou nebo movitou věc (popřípadě jejich soubor), který je významným dokladem historického vývoje, životního způsobu a prostředí společnosti od nejstarších dob do současnosti. Jako památky jsou, pro jejich historické, umělecké, vědecké a technické hodnoty, vnímány projevy tvůrčích schopností a práce člověka z nejrůznějších oborů lidské činnosti. Památky mohou také mít přímý vztah k významným osobnostem nebo historickým událostem.

Pro potřeby analýzy zájmových území byly z Památkového katalogu účelově selektovány pouze ty památky, které se přímo vztahují k charakterizované přeměně krajiny, tj. odkazují či připomínají specifický historický vývoj společnosti či hodnoty a významy odkazující na specifickou lidskou činnost v dané krajině. V Památkovém katalogu je každá památka textově popsána a zároveň je v něm uveden „popis památkové hodnoty“ určitého objektu. V mapě zobrazené památky byly selektovány na základě údajů obsažených v tomto popisu.

Výběr památek byl prováděn především z toho důvodu, aby došlo k co nejlepšímu vystižení charakteru zkoumané krajiny, jelikož Památkový katalog obsahuje velké množství záznamů, které reprezentují různá historická období či památkové hodnoty. V některých jádrových územích se však památky dokumentující sledovanou změnu krajiny nevyskytovaly, a proto bylo hledání rozšířeno na všechna katastrální území v zájmové oblasti. 

U každé památky je evidováno:

  • katalogové číslo,
  • název památky,
  • katastrální území, ve kterém se památka nachází,
  • kategorie památky (drobný objekt, objekt, areál, území),
  • datum získání statutu památky a památkové ochrany,
  • datum ztráty památkové ochrany,
  • typ památkové ochrany (kulturní památka, národní kulturní památka, dědictví),
  • anotace (stručný popis),
  • lokalizace (GPS souřadnice),
  • zdroj dat.

PU Krkonose 2018 02 final zmenseno

Výsledky

V zájmovém území Krkonoše je sledována krajina horského zemědělství a její proměny v lesní či rekreační krajinu. Z celkem osmi zobrazených objektů nacházejících se v jádrovém území jich památkovou ochranu (kulturní památky) získalo šest. Zbylé dva objekty (venkovský dům v Rokytnu v Krkonoších a turistická chata – horská bouda Dvoračky v katastru Horní Rokytnice nad Jizerou) jsou sice zařazeny v Památkovém katalogu spravovaném NPÚ, památkové řízení však v jejich případě bylo neúspěšné a stavby nebyly oficiálně prohlášeny kulturními památkami.

Státem chráněné kulturní památky v jádrovém území mají charakter jednotlivých staveb, domů nebo se jedná o církevní památky (kaple). Domy reprezentují především příklady místní formy krkonošského osídlení spjatého se zemědělskou výrobou, kdy se jedná o roubené chalupy s povětšinou dobře dochovanými interiéry a u některých je možné nalézt i dochované hospodářské části. Většina dochovaných zemědělských objektů pochází z 18. nebo 19. století a kulturními památkami se staly v 50. a 60. letech 20. století, naopak církevní památky jsou obvykle starší, pocházejí z 16. až 18. století, ale památkovou ochranu získaly až po roce 1990.

Použitá literatura a zdroje

  • HARVEY, D.C. (2001) Heritage pasts and heritage presents: Temporality, meaning and the scope of heritage studies. International Journal of Heritage Studies, 7(4): 319–338.
  • KUČA, K. a kol. (2018): Průvodce po památkách ve správě Národního památkového ústavu. Národní památkový ústav, Praha.
  • Národní památkový ústav (2006): Mezinárodní dokumenty o ochraně kulturního dědictví. Úmluva o ochraně světového kulturního a přírodního dědictví. Národní památkový ústav – ústřední pracoviště, Praha.
  • Národní památkový ústav (2015): Památkový katalog. Dostupné z: https://pamatkovykatalog.cz
  • SMITH, L. (2006): The Uses of Heritage. Routledge, London–New York.
  • Zákon č. 20/1987 Sb., o státní památkové péči. In: Sbírka zákonů České republiky. Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz (online 5. 11. 2018).

krkonose2

Účelové (zájmové) regiony

Cíle

Tady bude umístěn text, obrázky a tabulky.

Data a metody

Tady bude umístěn text, obrázky a tabulky.

Výsledky

Tady bude umístěn text, obrázky a tabulky.

Použitá literatura a zdroje

Tady bude umístěn seznam použité literatury a zdrojů.

krkonose2

Místa paměti a paměťové instituce

Martina Tůmová

Paměťové instituce uchovávají a předávají informace o minulosti a proměnách místní krajiny. Zahrnují primárně muzea nebo samostatné stálé expozice, v širším významu pak archivy a sbírky, které obsahují a spravují související archivní dokumenty. Zejména muzea pak lze definovat jako instituce, které získávají, uchovávají a zkoumají; zprostředkují a vystavují hmotné doklady o člověku a jeho prostředí za účelem studia, výchovy a potěšení (více viz Dolák 2013; Šobáňová 2012; Matero 2008).

Cíle

S využitím příkladu muzejních expozic vytvořit základní přehled a typologii paměťových institucí, které se nacházejí v širších hranicích zájmového území nebo se ve svých expozicích k zájmovému území vztahují.

Data a metody

Seznam paměťových institucí byl vytvořen zejména na základě rešerše elektronických informačních zdrojů. Z tohoto důvodu jej není možné považovat za zcela kompletní (existuje mnoho zejména soukromých sbírek, které se prostřednictvím internetu téměř neprezentují), avšak pro naplnění cílů projektu jej lze považovat za dostatečně validní.

V první fázi byla vytvořena databáze lokálních expozic vycházející z informací o českých muzeích poskytovaných Asociací muzeí a galerií ČR. Získané údaje byly dále doplněny informacemi dostupnými z popularizačních webových projektů „Do muzea!“ a „Muzeum.cz“. Ve druhé fázi byly expozice vyhledávány podle hlavních lokalit v zájmových územích, tedy podle větších měst s více než tisíci obyvateli. Výsledná databáze obsahuje bližší informace k jednotlivým paměťovým institucím – adresu, GPS lokalizaci, odkaz na web instituce.

Paměťové instituce (muzea a jednotlivé expozice) byly poté analyzovány s ohledem na zaměření expozic a sbírek, které jsou v nich uloženy a prezentovány veřejnosti. Expozice byly rozděleny do dvou základních kategorií:

  1. podle vztahu k přeměně krajiny v zájmovém území (v mapě vyjádřeny sklonem mapové značky) na ty, které:
  • se přímo vztahují k zájmovému území a prezentují minulost a proměny místní krajiny v zájmovém území;
  • nepřímo, resp. pouze volně, prezentují minulost a proměny krajiny v zájmovém území (např. městská muzea, neprezentují konkrétní proměnu krajiny).
  1. podle měřítkové úrovně (v mapě vyjádřeny velikostní mapové značky) na ty, které představují: 
  • instituce lokálního významu;
  • instituce regionálního významu.

V posledním kroku byly sbírky a expozice charakterizovány z obsahového hlediska a zaměření. Mapové značky pomocí barev zachycují maximálně tři nejtypičtější témata, kterým se expozice věnují.

 

Mapa: Muzejní expozice v modelovém území Krkonoše

mista pameti Krkonoše zmenseno

 

Tabulka: Přehled expozic zobrazených na mapě zájmového území

Lokalita

Název muzea

Webové stránky muzea / expozice

Vrchlabí

Krkonošské muzeum ve Vrchlabí - klášter

https://www.krnap.cz/krkonosska-muzea

Krkonošské muzeum ve Vrchlabí - čtyři domky

https://www.krnap.cz/krkonosska-muzea

Jilemnice

Krkonošské muzeum Jilemnice

https://www.krnap.cz/krkonosska-muzea

Harrachov

Expozice Šindelka - Harrachov

https://www.krnap.cz/krkonosska-muzea

Hornické muzeum v Harrachově

www.hornicke-muzeum.eu

Poniklá

Muzeum krkonošských řemesel

http://www.krkonose-muzeum.cz

Horní Branná

Expozice „Život pod horami“

http://www.hbranna.cz/zivot

Františkov

Muzeum Galerie Starý Kravín ve Františkově

http://www.starykravin.cz

Trutnov

Muzeum Podkrkonoší v Trutnově

http://www.muzeumtrutnov.cz

Vysoké nad Jizerou

Vlastivědné muzeum Vysoké n. Jizerou

https://info.vysokenadjizerou.cz/vlastivedne-muzeum

Žacléř

Městské muzeum Žacléř

http://www.muzeum-zacler.cz

Černý důl

Muzeum Podzemí Krkonoš

http://www.cernydul.cz/turiste/muzeum-cerny-dul

Výsledky

Prezentaci a interpretaci různých aspektů zájmového území Krkonoše se věnuje dvanáct muzeí, resp. muzejních expozic. Čtyři z nich se nacházejí za hranicemi zájmového území, avšak patří mezi jedny z nejvíce charakteristických institucí regionu. Zaniklé krajině horského zemědělství a typické architektuře venkovských a zemědělských staveb se věnuje ve svých sbírkách devět institucí. Z nich největší tvoří Krkonošské muzeum ve Vrchlabí, Krkonošské muzeum v Jilemnici a Muzeum Podkrkonoší v Trutnově.

Kromě tradičních expozic k dějinám obcí, regionu, zemědělství, lesnictví a drobných lidových řemesel se prezentují specifické činnosti spojené se životem v horské oblasti a k jejichž rozvoji na území Krkonoš došlo za vlády rodiny Harrachů – lnářství (od 16. století, velkého rozmachu dosáhlo zejména v 18. století) a lyžování (od sklonku 19. století, kdy hrabě Harrach při své cestě do Norska poprvé spatřil lyže). K typickým odvětvím, která tvoří v Krkonoších nesmazatelnou stopu, patří také hornictví. Je prezentováno ve dvou specializovaných muzeích (v Černém dole a Harrachově) a okrajově pak v Městském muzeu v Žacléři.

Archivní dokumenty k modelovému území Krkonoše je možné nalézt zejména ve Státním okresním archivu Semily.

Použitá literatura a zdroje

krkonose2

Odraz historie a proměn místní krajiny v obecních znacích

Miroslav Šifta

Každý obecní znak je nejen vizitkou, ale i „kronikou“ obce. Prostřednictvím užitých grafických prvků vypovídá o její minulosti, pamětihodnostech, tradicích či pověstech, stejně jako o hospodářských a kulturních aktivitách dřívějších obyvatel, nebo o podobě krajiny současné i minulé (zaniklé). Pokud je znak obce zpracován podle heraldických zásad a pokud jeho ikonografie nezkresluje nebo neposouvá realitu, je cenným pramenem řady lokálních i regionálních historickogeografických informací.

Cíle

Nalezení odkazů ke krajině a jejím změnám v rámci symboliky využívané v obecních znacích zájmového území.

Data a metody

Obsahová analýza znaků obcí v zájmovém území

Pro analýzu formy a obsahu grafického symbolu byla jako analytická metoda zvolena obsahová analýza (Krippendorff 2004; Rose 2007; Dvořáková 2010). Obsahová analýza byla původně zaváděna v mnoha oborech pro analýzu textů (v lingvistice, sociologii, antropologii, politologii ad.). Její jednotlivé kroky však lze velmi dobře použít i v rámci analýzy obrazových materiálů (Rose 2007), jimiž jsou i zkoumané regionální grafické symboly (znaky obcí). Znaky všech obcí v zájmovém území (k. 1. 9. 2018) jsou znázorněny na mapě 1. Ne všechny obce ale mají znak. Obecní znak mají tradičně města a městyse (dáno historickým právem měst vlastnit znak). Ostatní obce mohly začít „tvořit“ své komunální symboly až po roce 1990 (Šifta 2016). Mít komunální symbol povinností obcí není. Území obcí, které znak nemají, zůstávají v mapách 1 i 2 prázdná.

Při aplikaci obsahové analýzy je v prvním kroku zvolen typ zkoumaných materiálů, poté následuje jejich sběr. Na příkladu obsahové analýzy znaků obcí v Česku je zdrojem podkladů Registr komunálních symbolů (https://rekos.psp.cz). Ve druhém kroku je soubor znaků podroben analýze („čtení“, rozklíčování obsahu znaků) s výsledkem identifikace jednotlivých symbolů ve znaku (znak může obsahovat, a většinou obsahuje, více symbolů) a interpretace jejich významu. Ve třetím kroku je pak soubor identifikovaných symbolů rozřazen do předem stanovených kategorií (Buben 2003; Palát 2012). Pro nalezení odkazů k historii krajiny a jejím změnám v rámci symboliky využívané v obecních znacích zájmových území byly do analýzy následně zařazeny pouze symboly, které se vývoje krajiny dotýkají.

Do analýzy jsou tak vybrány symboly v kategoriích: zemědělství, vodní toky a plochy, poloha obce (např. symbol polohy obce na návrší, v údolí apod.), krajinné a přírodní prvky (výskyt skalního útvaru, památného stromu apod.), lesnatost, symboly hospodářského charakteru. Do kategorie ostatní jsou zařazeny všechny ostatní kategorie symbolů znázorněných ve znacích obcí (historické, církevní, kulturní, administrativní). V dalším kroku jsou výsledky kvantifikovány (pomocí jednoduché popisné statistiky jsou analyzovány četnosti použití symbolů a porovnány rozdíly mezi jednotlivými kategoriemi). Zastoupení typů symbolů ve znacích obcí zájmového území je znázorněno formou kartodiagramu na mapě 2. Následně jsou identifikovány prostorové vzorce ve využívání stejných či podobných symbolů ve znacích obcí v zájmovém území. Symboly využívané na více místech (ve více obecních znacích) tak často vypovídají o historii, vývoji a změnách krajiny v širším regionu.

Mapa 1: Znaky obcí v zájmovém území Krkonoše

Krkonoše

 

Mapa 2: Zastoupení typů symbolů ve znacích obcí zájmového území Krkonoše

Krkonoše

Výsledky

Pro znaky obcí zájmového území, které se skládá částečně z obcí v oblasti Jizerských hor, a také z oblasti západních Krkonoš, jsou typické symboly odkazující k horskému a lesnatému charakteru regionu. Ve znacích Desné, Tanvaldu, Špindlerova Mlýna, Strážného, Dolního Dvora a Vrchlabí jsou znázorněné figury jehličnanů. S lesnatostí související dřevařská produkce je prezentována pilovým dělením štítu ve znaku Pasek nad Jizerou. S lesní zvěří a myslivostí souvisejí i znaky Benecka, Rokytnice nad Jizerou, Vysokého nad Jizerou a Lánova (z pečetí převzaté figury medvěda a lišky (Rokytnice) lze vnímat jako doklad o původní horské fauně). Typickou zimu a sníh prezentuje stříbrnou tinkturou znak Velkých Hamrů a Benecka, figurou sněhových vloček a zasněžené Sněžky Pec pod Sněžkou. Ve znacích obcí v zájmovém území se objevuje dokonce odkaz ke zdravému horskému klimatu (Kořenov, Tanvald – Slunce a sluneční paprsky, modrá tinktura – klimatické lázně).

Ve východní části zájmového území se koncentrují symboly hornictví a těžby (Poniklá – černá šachta, rumpál (těžba grafitu), Paseky nad Jizerou – stříbrná tinktura, Vítkovice – stříbrný kozel, zlatá hora, Plavy – zlatá tinktura odkazuje k rýžování zlata).

V horské i podhorské oblasti území se vyskytují i odkazy k zemědělství a pastevectví (Víchová nad Jizerou – zlatý svazek/vích slámy, Paseky nad Jizerou – zelená tinktura, Rokytnice nad Jizerou – ovce a pastevectví, Benecko, Plavy – zelená tinktura symbolizuje louky a paseky).

Vodní toky a s tím spojené hospodářské objekty jsou častým symbolem obcí v západní části zájmového území. Znak obce Plavy modrými břevny připomíná soutok potoků Rejdického a Zlatníky, na němž je doloženo nejstarší osídlení v místě. Mlýnské kolo a řeka v něm symbolizuje plavení dříví, zlatá rýžování zlata. Ve znaku Desné je figura mlýna, ve Velkých Hamrech figura hamru, modrá břevna odkazují k řece Kamenici. Odkazy k vodním tokům (vlnitým břevnem nebo tinkturou nalezneme i v dalších obcích (Zlatá Olešnice, Lánov, Víchová nad Jizerou, Desná).

K 1. 9. 2018 má v zájmovém území Krkonoše obecní znak 84,6 % obcí (22 z 26 obcí).

Použitá literatura a zdroje

  • BUBEN, M. (2003): Encyklopedie heraldiky: Světská a církevní titulatura a reálie. Libri, Praha.
  • DVOŘÁKOVÁ, I. (2010): Obsahová analýza/formální obsahová analýza/kvantitativní obsahová analýza. AntropoWebzin, 6, 2, 95–99.
  • KRIPPENDORF, K. (2004): Content analysis: an introduction to its methodology. Sage, Thousand Oaks.
  • PALÁT, P. (2012): Výstavba Terminologického slovníku v projektu Heraldické Terminologické Konvence. Heraldická terminologická konvence. http://www.heraldika-terminologie.cz/mapa-terminologicky-slovnik-v-projektu-htk-428 (16. 9. 2018).
  • ROSE, G. (2007): Visual Methodologies. An Introduction to the Interpretation of Visual Materials. Sage, Thousand Oaks.
  • ŠIFTA, M. (2016): Graphic symbols and local identity: the case of use and perception of municipal emblems in the Liberec Region (Czechia). Geografisk Tidsskrift-Danish Journal of Geography, 116, 2, 147–158.
  • Registr komunálních symbolů. https://rekos.psp.cz (8. 10. 2018).

krkonose2

Paměť krajiny

Paměť krajiny představuje vztah mezi krajinou a kulturou. Paměťové instituce uchovávají a předávají informace o minulosti a proměnách místní krajiny. Také každý obecní znak je jakousi „kronikou“ obce a svým způsobem vypovídá o její minulosti, pamětihodnostech, tradicích či pověstech, stejně jako o hospodářských a kulturních aktivitách dřívějších obyvatel, nebo o podobě krajiny současné i minulé (zaniklé).